header overig christiaan lifestyle salon en spa

BRENDA: “MENSEN VINDEN ONS BIJZONDER!”

18-08-2020

trots op brenda artikel christiaan lifestyle

In deze rubriek delen collega’s waar ze trots op zijn. Dat kan zijn op een resultaat in de salon, een collectie die met bloed, zweet en tranen tot stand is gekomen, een klant die al heel lang komt, een bijzonder verhaal uit de salon...noem maar op.

In deze aflevering van Trots stellen we je graag voor aan Brenda van den Boogert-Castenmiller, salonmanager van Christiaan Lifestyle Salon & Spa in Rotterdam.

Brenda is werkzaam in de kappersbranche sinds 1983, vanaf de middelbare school. Een bewuste keuze? Brenda: “Haha, ja en nee. Ik ben niet iemand die droomde van het kappersvak, maar uiteindelijk is het wel een bewuste keuze geweest. Mijn moeder heeft jarenlang een salon gehad waarin ik in de weekenden en de vakanties meehielp. Mijn oom had meerdere salons. Ik had geen idee wat ik wilde na school en uiteindelijk kroop het bloed toch waar het niet gaan kon en ben ik toch als kapper aan de slag gegaan. Mijn moeder heeft me nog gevraagd of ik het wel zeker wist. En ja, dat wist ik. Wel was ik er van overtuigd dat ik meer wilde dan alleen in de salon bezig zijn en iedere week dezelfde klanten zien. Ik wilde naar shows of daar aan meewerken, trainingen geven, en eventueel naar het buitenland. Meer dan alleen maar werken in de salon dag in dag uit.”

Christiaan Lifestyle Salon & Spa

Van knippen naar managen »

Welke functie heb je bij Christiaan Lifestyle Salon & Spa?

Brenda: “ik werk tegenwoordig als salonmanager. Ik knip niet meer, maar ben verantwoordelijk voor de organisatie van de salon: de receptie, sociale media, inkoop, contacten met leveranciers, noem maar op. Al kriebelt het af en toe nog wel hoor, maar dat is dan weer handig met mijn achtergrond, af en toe spring ik in bij het wassen en drogen. Wel mis ik het kleuren, ik denk graag mee en wil er alles over weten als er iets nieuws is. Ik ben dan ook heel blij dat ik nog steeds in de kappersbranche werk. Ik zou dit werk niet in een andere branche willen doen.”

Veelomvattend »

Ze vervolgt: “Ik vind de kappersbranche zo aantrekkelijk omdat het een leuke combinatie is van collega’s, klanten, en mode. Het is heel breed. Bij Christiaan is daar ook de wereld van de spa bijgekomen. Zo vind ik het leuk om naar shows te gaan, maar ook om technische dingen te zien en te leren. Ik ben graag van alles op de hoogte, ik ben dan ook een beetje een control freak. Ook volg ik graag trainingen op het gebied van management en marketing, het is veelomvattend.”

Fijne locatie »

“De salon waar ik werk is gevestigd in Rotterdam, aan de Nieuwe Binnenweg. Dat is een fijne locatie. In het centrum, maar net buiten het autovrije deel, een leuke straat met weinig ketens en juist veel kleinere speciaalzaken. Er zijn meerdere salons, allemaal uniek in hun eigen soort en wat vintage shops. Het is hier heel veelzijdig, alle winkels zijn uniek in hun eigen soort; brood maar dan anders, schoenen maar dan anders. Heel bijzonder. De salon zelf is 220 vierkante meter, en heeft tien medewerkers, inclusief mijzelf. De eigenaar is Adri van Lieshout, hij werkt ook mee in de salon, zijn vrouw verzorgt de werkzaamheden op kantoor. Of ik leuke collega’s heb? Zeker, ik heb hele leuke collega’s, een fijne mix van wat oudere collega’s en wat jongere mensen, zo blijf ik zelf ook een beetje bij!”

Trots »

“Het klinkt misschien wel heel cliché, maar ik ben erg trots op mijn werk hier. Binnen de branche is Christiaan natuurlijk een bekende naam en deze salon een bekende salon. Ook de eigenaar, Adri van Lieshout, staat goed bekend binnen de branche. Adri is een oud-collega van Christiaan, toen hij naar New York vertrok mocht van hem mocht Adri zijn naam meenemen naar deze zaak in Rotterdam. Een andere collega van Christiaan mocht zijn naam gebruiken voor een zaak in Den Haag, maar die bestaat niet meer. We hebben een mooie salon, met goede merken, en we leveren een goed eindproduct, zowel qua haar- als huidverzorging. Dat is echt iets om trots op te zijn.”

Christiaan Lifestyle Salon & Spa

Herstart na corona »

Hoe is de herstart bij Christiaan gegaan? Brenda: “In het begin was het wel onwennig hoor. In plaats van op de klanten af te stappen zoals we gewend waren, moesten we een stap naar achteren doen. Het was onwennig voor onszelf en voor de klanten. Maar met wat aanpassingen hier en daar gaat het wel weer goed. De eerste hausse is voorbij, bij ons wilde ook iedereen tegelijk komen zodra we weer open mochten. Maar ja, dat ging natuurlijk niet. Nu hebben we ook af en toe weer wat rustigere momenten en kunnen we onderling weer bijpraten. Ik vind het heel bijzonder om voor een bedrijf te werken dat financieel zo gezond is dat we dit hebben kunnen overleven zonder iets te vragen van de medewerkers. Wat bij mij ook veel indruk heeft gemaakt is dat ik een paar weken geleden het haar van een klant heb gewassen. Zij gaf aan dat het de eerste keer in lange tijd was dat iemand haar aanraakte. Ze ziet zelfs haar familie op afstand. Het voelt bijzonder dat klanten ons dat vertrouwen geven, ook dat maakt me trots. Dat is ook het mooie van ons beroep hè? Mensen vinden ons bijzonder, ze hebben ons echt gemist toen ze niet naar ons toe konden. Ze vinden de kapper belangrijk, dat is wel gebleken. Dat maakt het een heel mooi beroep, heel dankbaar om te doen, en dat geeft een goed gevoel. Die waardering is heel fijn. Ik heb ook het idee dat mensen meer zijn gaan beseffen hoe bijzonder het beroep van kappers is. Nog iets om trots op te zijn.”


Interview:
 Jacha Rootlieb, fotografie: Peter Brugmans, Spredle

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten